Wymiana żarówki halogenowej

Wymiana żarówki halogenowej

Czynność z pozoru banalna, w nowym samochodzie okazać się może sporym kłopotem – w szczególności, kiedy mamy niesprawne oświetlenie, a złapani zostaliśmy akurat przez policję. Sięgamy do schowka, wyciągamy zapas, otwieramy maskę, a tu niespodzianka. Cała komora silnika szczelnie zagospodarowana, a każda wolna szczelina wokół lampy zabudowana. Trzeba przyznać, że konstruktorzy samochodów nie ułatwiają zadania. Zależy im, aby kierowcy jak najczęściej odwiedzali serwis. Dlatego też wymianę żarówki najlepiej przećwiczyć „na sucho” w sprzyjających warunkach, aniżeli eksperymentować w trasie, przy policjancie, w nocy, w deszczu lub na mrozie.

Po zapoznaniu się ze ścieżką dostępu, sprawdzamy na starej żarówce w jakiej pozycji osadzona jest ona w kloszu. Co prawda halogeny posiadają odpowiednie blaszki sugerujące jej pozycję, jednak nierzadko udaje się kierowcom ominąć zabezpieczenia i umieścić żarówkę pod kątem. W praktyce kończy to się niedoświetleniem drogi lub oślepianiem nadjeżdżających z przeciwka.

Następnie ściągamy osłonę zabezpieczającą przed pyłem, wypinamy wtyczkę z kablami, odginamy blaszkę blokującą żarówkę w kloszu i wymieniamy starą na nową tak, żeby nie dotykać palcami szklanej bańki. Wszelakie zabrudzenia na tym elemencie, pod wpływem wysokiej temperatury skrócą żywotność żarówki. Po umiejscowieniu nowego halogenu w kloszu całą czynność powtarzamy w odwróconej kolejności.